Medlemserbjudande

Unionenbild

Unionen är med sina över 600 000 Sveriges största arbetstagarorganisation. Förbundet välkomnar tjänstemän inom de flesta typer yrkesområden och bjuder just nu på medlemskapet under de tre första månaderna

Lista yrkesförbunden

Den här sidan handlar om Sveriges tjänstemannafack. Under 2000-talet är tjänstemannasektorn den mest expansiva på jobbmarkanden. Allt fler är sysselsatta som tjänstemän. Men i takt med att arbetstillfällena ökar, ökar även behoven. Framförallt behövs det en motvikt till arbetsgivaren.

TCO samordnar tjänstemanna fackförbunden

I Tjänstemännens Centralorganisation (TCO)  ingår 18 olika fackförbund tillsammans har de närmre 1,2 miljoner medlemmar. Fackförbund är den naturliga organsationen för en balanserad arbetsmarknad.

Unionen det ledande facket för tjänstemän

Tjänstemannaförbundet Unionen bildades 2008 i och med sammanslagningen av HTF och Sif. Unionen ingår i TCO och är nu med sina omkring 500 000 medlemmar Sveriges största eller möjligtvis näststörsta fackförbund (Enligt bekräfta uppgifter från 2011 var Kommunal med sina 504 600 störst i Sverige, dock har detta fackförbund länge sett en sviktande trend samtidigt som Unionens medlemsantal ökar lavinartat).

Det svenska tjänstemannafacket Unionen har lyckats med något som endast ett fåtal fackförbund lyckats med under 2000-talet nämligen att skapa en stadig medlemstillväxt. En förutsättning för dessa framgångar är att man valt att profilera sig extremt brett, vilket gör att flera stora yrkeskategorier som chefer, ingenjörer, ekonomer, it-konsulter, säljare och tekniker, mfl. samlas under samma tak.  En klar fördel med detta koncept är att Unionen i egenskap av fackförbund får mycket mer att säga till om inom politik och näringsliv, nackdelen är att man naturligt nog får svårare att fördjupa sig i enskilda yrkesgruppers problematik.

Övriga tjänstemannaförbund inom TCO

• Fackförbundet ST
  • Farmaciförbundet
  • Finansförbundet
  • FTF
  • Försvarsförbundet
  • Journalistförbundet
  • Lärarförbundet
  • Polisförbundet
  • SLF
  • Sveriges yrkesmusikerförbund (Symf)
  • Teaterförbundet
  • TULL-KUST
  • Unionen
  • Vision
  • Vårdförbundet

Fördelar med att vara med i ett tjänstemannafack

• Du får hjälp vid förhandlingar
  • Marknadens mest förmånliga inkomstförsäkring se aktuell jämförelse.
  • Någon att tala med vid arbetsplatskonflikter eller problem
  • Mängder av medlemsförmåner

Mer fakta på www.tco.se

Fördelar med att vara medlem